mandag 29. oktober 2012

Julebok

Hei på deg!
I natt kom det masse snø, det var så utrolig koselig å stå opp til hvite jorder og se snøen som faller i lyset fra utelampene. Julestemningen kommer snikende fra alle kanter nå.
Som sagt så har jeg skrudd opp tallerkenhylla på kjøkkenet, og det ble koselig.
Litt lettere å bytte ut innholdet i den når den henger her enn på stua. Hjulvispen måtte vi finne frem etter å ha lest Mormor og de åtte ungene, Hanna synes det er kjempestas å bruke den til vaffel- og pannekakerøre

Neste uke drar Hanna og jeg nordover i barnedåp, og da tar vi med oss julegavene som skal dit. Dermed fikk jeg et lite påskudd til å sette frem juleboka mi, ble nesten litt snikpynting. Mannen min er veldig obs på at  jeg ikke trenger å pynte før i desember. Men, med denne boka fikk jeg tilfredsstilt litt julepyntetrang. Den er jo tross alt veldig nyttig å ha fremme.
I juleboka har jeg nemlig skrevet opp alle julegaver vi har gitt bort de siste sju årene, det er utrolig kjekt å bla tilbake å se hva vi har gitt til de ulike familiemedlemmene. Veldig greit å oppdatere julegaveinnkjøpene ved å krysse ut de julegavene som kjøpes i løpet av sommeren og høsten
Jeg har også skrevet opp det som skal handles inn av mat, lys etc til jul, og ut fra den lager jeg en ny liste som jeg har liggende fremme og krysser av etter hvert som jeg handler inn. 
Alle oppskriftene vi bruker til jul har jeg også samlet her, og skriver inn nye oppskrifter når jeg kommer over noen godsaker.Det tar litt tid, men det er utrolig koselig å sitte med sånne puslerier, dessuten er det jo viktig å holde på tradisjonene i advents- og juletiden 

Jeg har kjøpt boka på Libris, pyntet den med juleark fra scrappesakene, konglestempel og div. bokstavklistemerker.
Jeg pleier alltid å merke alt jeg lager, da er det lett å se hvor ting kommer ifra.

Her er vår julefavoritt
1/2 boks lys sirup
1ss melis
1 boks peanutsmør
1dl knust cornflakes
1dl kokosmasse

200gr sjokolade

Bland alt sammen, smelt og bre utover bakepapir på en stekeplate og sett kaldt
Smelt sjokoladen og bre over - avkjøl
Smelt en plate lys sjokolade og lag mønster (hvis du vil)
Skjær i små biter og oppbevar kjølig

Disse er kjempegode, veldig lettvint og fine som vertinnegave om du putter dem i et fint glass du pynter med litt julepynt eller lager et kremmerhus du pynter med nostalgiske julebilder

Ha en strålende ettermiddag!
Klem fra meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar