mandag 14. mai 2012

Husmor på prøve

God mandag til deg!
Nå skal det bli orden i matveien med hjemmebakt brød og middagsliste.
I går svingte jeg meg litt rundt, ryddet og shinet soverommet vårt, mens første brøddeig sto til heving. Vi har bestemt oss for at vi nå skal satse på hjemmebakt brød. Hanna og jeg spiser ferske rundstykker eller brød i barnehagen 2-3 ganger i uka. Hjemme har vi riktignok ikke vært så bortskjemte med det, men det skal det bli en ordnings på nå :-)

Jeg bakte tre barnebrød med gulrøtter, sesamfrø og grovt mel. Barna her liker jo ikke "stein" eller frø som jeg kaller det i brødet, men litt grove må de jo være. Gulrøttene synes jeg gjør at brødene ikke blir så tørre etter at de har vært fryst. Planen er jo at barna sakte, men sikkert skal tilvennes frø, slik at jeg ikke trenger å bake to slags brød. 
Voksenbrød denne gangen ble med havregryn, kruskakli, sesamfrø, solsikkekjerner og linfrø.

Her er denne ukes middagsliste. Jeg har lenge handlet bare to ganger i uka, men nå har jeg funnet ut at det holder å storhandle en gang i uka. Jeg handler hver torsdag og handler da inn til neste torsdag igjen. Dette funker veldig bra, middagene kan planlegges mer og samtidig kan jeg passe på å dytte inn grønnsaker og fisk, for det nedprioriteres lett når man er kjempesulten og skal handle middag på vei hjem.
Våre middager må jo tilpasses litt til fotballtreninger, hva barna liker - dette er det eneste måltidet vi spiser sammen og det skal være koselig og ikke bare mas om mat. I tillegg er det også slik at når mannen ser hva som skal være til middag, er jo mulighetene større for at jeg kommer hjem til ferdig middag, for det er deilig det!
I helgene blir det kosemat på fredag og lørdag, og på søndager prøver vi på å lage ordentlige middager.

Ønsker deg en fortsatt fin uke 
Klem fra meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar